Holistisk pedagogikk benytter seg av seks ulike aspekt for å gi eleven en helhetsopplevelse.

Holistisk utdanning er en prosess for å utvikle bevisstheten om at verden er en enhet, en uberoende helhet. Den baserer seg på en dyp hengivenhet til livet og en dyp tro på det iboende potensiale hos den menneskelige natur. Den strever etter å utdanne det hele mennesket, ikke bare fragmenter. Den prøver også å forberede eleven på å leve ansvarlig innenfor et alt mer komplekst samfunn, som har nye behov og nye målsettinger.

1. Det kognitive

I forhold til det kognitive aspektet, så fremmer holistisk pedagogikk at intellektuelle ferdigheter skal kultiveres med kjærlighet og respekt. Logisk-matematisk og verbal intelligens blir utviklede gjennom en innlæringsprosess som tillater eleven en full mestring gjennom å resonere. Holistisk tankegang blir utviklet gjennom strategisk, vitenskapelig tenking, som gjør det mulig å forstå de komplekse dilemma i dagens kultur. I denne dimensjonen er holistisk pedagogikk spesielt influert av de nye vitenskapsparadigmer hos vitenskapen som viser oss en kreativ ikke-linjær måte å bruke tanken på.

2. Det sosiale

I forhold til elevens sosiale aspekt, så ser holistisk pedagogikk mennesker som sosiale og fellesskaps orienterte av naturen. Å leve sammen med andre er enda en integral del både for individets utvikling og for opplæringens strategi. Sosial kompetanse stimuleres gjennom samarbeid og ulike gruppearbeid. En det blir utviklet en opplevelse av at det finnes et innlæringens fellesskap, vars medlemmer har et ansvar imot det lokale og det globale fellesskapet. Å lære seg å bo i et fellesskap er vesentlig for opplæringen og kan stimuleres i ethvert fag eller innstudering.

3. Det emosjonelle

Det tredje aspektet er det emosjonelle. Mange elever lærer seg ikke fordi at de er under press når de møter konkurranse. Sann innlæring er beroende av selvtillit og emosjonell trygghet. Ikke kan lære seg når de føler seg truet. Holistiske lærere ser barnets liv som en udelt helhet. Skolen trenger å være en plass som bidrar til emosjonell vekst.

4. Det fysiske

Fysisk eller kroppslig dimensjon er så mye mer enn aktiviteter og idrett. Fysisk utvikling blir sett på som et integrert element for all vekst. Mennesker og spesielt barn, lærer seg gjennom aktiviteter. Noen unge mennesker trenger desperat fysisk aktivitet for å lære, siden fysisk aktivitet er en verdi i seg selv. Fysisk utvikling inkluderer riktig ernæring, hygiene, seksualitet, og helse. Bevisstheten selv er fundert i det fysiske. Derfor er fysiske øvelser slik som for eksempel. hatha yoga og avslapping rekommandert.

5. Det estetiske

Det estetiske aspektet hos den menneskelige naturen blir godt stimulert gjennom holistisk pedagogikk. Holistisk pedagogikk blir i grunn mer ansett for å være en kunst mer enn en teknikk. For holistisk pedagogikk så er kunst et uttrykk for sjelen; kunst er muligheten til å uttrykke våre kreative impulser og for å gi uttrykk for at vi setter pris på andres uttrykk. Det er fundamentet for et lykkelig liv. Det er den medfødte menneskelige kjærligheten for skjønnhet som det industrielle/vitenskapelige miljøet nesten ikke anerkjenner. Det er en kilde av informasjon for elevenes åndelighet. Kunst bidrar til opplæring i allmenhet, siden den på utmerket måte kan bidra til å tilegne seg enhver kunnskap. I holistiske skoler blir kunst stimulert på alle nivåer og i alle forskjellige uttrykk.

6. Det åndelige

Holistiske lærere poengterer at åndelighet ikke har noe å gjøre med sekteriske doktriner å gjøre. Åndelighet er grunnleggende i utdanningen siden man ikke kan bli et helt menneske kun gjennom kognitiv utvikling og analytiske prosesser. Åndelighet kommer fra en opplevelse av at vi er hele og at våre liv former en del av grunnen som gir liv til universet. Det er en opplevelse av enhet med livet og av absolutt kjærlighet og forbrødring.