KJÆRLIGHET

En holistisk skole søker å være et kjærlig samfunn der alle er vevet sammen i et nett av gjensidige relasjoner.
Alt liv henger sammen, og en smerte påført et medlem av et samfunn bør angå alle de andre personene i gruppen, enten vi snakker om lokalsamfunnet eller verdenssamfunnet. Veien til et kjærlig samfunn går gjennom ikke-vold og en måte å leve på som er rotfestet i kjærlighet. Denne kjærligheten må begynne inne i den enkelte som en aktiv kraft som forbinder oss sterkere med verden rundt oss. Kjærlighet kan forbindes til en spirituell livsførsel der ‘kjærlighet er alt, det hele og vår sanne skjebne’. Knyttet til en holistisk skole kan vi se på seks ulike former av kjærlighet.

I kjærligheten til selvet aksepterer vi oss selv og blir venn med oss selv. Uten denne kjærligheten er det vanskelig å elske andre. En måte å få kontakt med denne kjærligheten er gjennom ‘nærværs-øvelser’ og meditasjon som kan hjelpe unge mennesker å se seg selv som en del av jordens prosess og gjøre dem mer til stede i øyeblikket.

Kjærligheten til familien er en naturlig form av kjærlighet som kommer spontant. Denne kjærlighet kan strekke seg utover familien og inkludere kjærlighet for gruppen eller ‘stammen’. Denne type kjærlighet kan vekkes i klasserommet gjennom aldersblandede grupper, og bruk av sirkel-samlinger der elevene snakker om sine følelser og lytter til hverandre med oppmerksomhet. Slik kan elevene føle større trygghet og lojalitet til å elske og bli elsket. Skolen skal føles som en familie for elevene.

Kjærlighet mellom venner binder et samfunn sammen. Slike bånd kan hjelpe elever til å jobbe sammen mot et felles mål. Prosjektarbeid kan styrke disse båndene både mellom elever og lærer.

Kjærligheten til fremmede er inspirert av de gamle grekeres forhold til gudene. Man visste aldri om en fremmed som banket på kunne være en forkledd guddom. I India hilser de hverandre med ‘Namaste’ som betyr ‘Jeg gjenkjenner det guddommelige inni deg’. Sioux-indianerne tror på sin side ikke det finnes noe som er en fremmed, fordi alle skapninger kommer fra Moder jords livmor. I holistisk utdanning søker vi en forståelse av at alle mennesker er knyttet sammen og ikke er fremmede. Gjennom internet kan elevene kommunisere med venner på andre siden av jordkloden og skape en virkelighet med færre fremmede.

Agape er kjærlighet uten forventning om belønning eller gjensidighet. Det er denne kjærligheten som etterstrebes hos læreren i en holistisk skole. Agape kan ikke bli undervist til elevene, den må komme fra lærerens sjel. Fylt av tålmodighet og respekt for eleven kan undervisning være en av de reneste uttrykk for kjærlighet.

Den siste type kjærlighet som kan rommes i begrepet eros går bortenfor det personlige. Her snakker vi om den kraften som alle de store religioner har ansett som det ytterste forenende prinsipp bak liv. Denne kjærligheten åpner døren som leder til den ultimate virkelighet. Denne kjærlighet har intet objekt, men er del av en større universell kraft.

FELLESSKAP

Vi ønsker at skolen skal være et samfunn hvor bånd knyttes og elevene føler seg trygge både i seg selv og med hverandre.
Livets historie på denne planeten består av uendelige relasjoner og dype forbindelser. Disse helhetene utgjør virkelige felleskap der balanse oppstår som en følge av avtaler, konfrontasjoner og møter. Vi mennesker har forsøkt å leve i felleskap integrert i større økosystemer i tusenvis av år.

Fellesskapstanken ble godt ivaretatt i den norske enhetsskolen. Vi fortsetter den samme tradisjonen og vil arbeide aktivt mot tendenser til mobbing og utenforskap. Vi ønsker at skolen skal være et kjærlig samfunn, der bånd knyttes og elevene føler seg trygge både i seg selv og med hverandre.
I fellesskapet får alle anledning til å hjelpe hverandre emosjonelt, mentalt og åndelig. «Jeg kan ikke bli alt jeg kan bli med mindre jeg hjelper deg til å bli alt det du kan bli.»

Det finnes mange ulike metoder for å styrke fellesskapet i en gruppe. Vi bryr oss om hvordan elevene forholder seg til hverandre og til omverdenen. Derfor har vi særlig fokus på å utvikle og bruke sosiale og kommunikative ferdigheter. Gruppen er viktig. Den type kjærlighet som eksisterer mellom venner kan styrkes ved at elevene får arbeide i mindre grupper over lengre perioder og gjøre felles prosjekt i lokalsamfunnet. Sirkelen bør ha en sentral plass i skolehverdagen. Når man sitter i en sirkel oppleves det som at alle er like og har en lik verdi. I sikrelen får elevene anledning til å utveksle tanker og følelser. Dette er med på å skape tilhørighet og trygghet. Elevene bør få oppleve hva solidaritet, rettferdighet og medmenneskelighet innebærer i gruppen.

ØKOSOFI

Vi tror på viktigheten av at barn både forstår og forbinder seg med jorden.
Økosofi er en filosofisk-økologisk retning utviklet av Arne Næss. Ordet er sammensatt av natur (øko-) og visdom (-sofi). Økosofien sier at alt som lever er deler av den samme helheten, og at alle levende vesener har like stor rett til å utfolde seg. Alt liv er ett. Alle påvirker alle, alt påvirker alt. Økosofien kan kalles et livssyn som handler om å endre menneskenes forhold til naturen. Det er ikke et religiøst livssyn, og heller ikke et humanistisk livssyn.(guidelines for Designing a Holistisc school.E.T.Clark)

Holistisk pedagogikk er basert på anerkjennelsen av at naturen og universet er gjensidig avhengige for sin eksistens, utvikling, velferd og overlevelse. Vi er kosmiske vesener i et fellesskap med universet. Vi må ha våre hjerter i himmelen og røtter i jorden.

Økosofi setter økologisk likevekt som grunnverdi. Alt liv har en verdi i seg selv og alle livsformer er med på å realisere disse verdiene. Hovedmålet er å endre samfunnet til et samfunn på lag med naturen. Begrepet “den sterkestes rett” kan byttes ut med at de som samarbeider best, overlever. Å hjelpe sikrer overlevelse.

Livet på jorden er langt mer sammensatt enn vi tidligere har trodd. I dag får vi vite at det som så lenge har tilhørt det uforklarlige, som bare kunne være gjenstand for tro, nå også er viten. Det forskes på om planter er mer intelligente og mer lik oss enn vi tidligere har trodd.

Planter ser, hører og kan bevege seg. De kommuniserer både med hverandre og også med oss. Gjennom et sinnrikt underjordisk system kan for eksempel trær kommunisere over lange avstander.

I skolen vil vi bruke mye tid i naturen der barna får oppleve plantenes mangfold på nært hold. De vil få en referanse til hvordan liv oppstår og lære å bry seg om alt levende. Elevene oppmuntres til å observere naturen for å utvikle en oppmerksomhet og ærefull beundring for alt levende.

Økosofi har en grunnleggende norm: Selvrealisering! Økt selvrealisering innebærer økt identifisering med andre. Vi ser oss selv i andre vesener og andre ser seg selv i oss. Andres utvikling blir en dyp naturlig prosess som angår alle. (Naturverdfilosofien hovedoppgave Aage Jensen 2000).

Selvet er i relasjon - sosialt, legemliggjort og plassert i verden. Følelser, sympati, kreativitet, frihet og glede er fundamentale tråder som forener alle skapninger i universet, inkludert atomer og det guddommelige. Alle skapninger er forbundet i livets vev.

UTFOLDELSE

Alt liv trenger å folde seg ut for å kunne vokse. Vi vil understøtte elevenes vekst ved å la alle delene av deres skaperkraft få springe ut.

Lek, fantasi og undring vil være viktige element i undervisningen. Gjennom utfoldelse vil eleven bli kjent med seg selv. Elevene vil få mulighet til å benytte og stole på egne evner. Når barnet kjenner seg selv og er trygg på sine evner og ferdigheter, vil det stå fritt til å utfolde seg.

All utfoldelse må skje i elevens eget tempo, ut fra det som hos eleven er klart for å åpnes. Elevene vil lære å kjenne etter når de har mulighet for å åpne seg, og når det er tryggest å lukke, når det er tid for å blomstre, og når det er tid for å samle næring. Ved å vektlegge utfoldelse i skolen vil elevene oppmuntres til å oppøve sin kapasitet til å være åpne og tilstede gjennom hverdagens mange hendelser.

Vi erkjenner betydningen av å gå innover. Eleven skal få bli kjent med seg selv og sitt indre liv for senere å komme ut med seg selv i en rik og mangfoldig væren. Slik vil inn og ut stadig sirkulere, på samme måte som pusten sirkulerer.

Vi vil lære elevene å lytte innover etter egne svar. Vi ønsker å utdanne mennesker som ikke er redde for å se bakenfor fakta, og som vurderer både følelser og intuisjon før beslutninger tas. Derfor vil elevene også få innføring i metoder som lar deres intuitive visdom få utfolde seg.

Vi vil fokusere på aktiviteter som bygger opp om sunne kropper slik at elevene føler seg hjemme i seg selv. Vi vil understøtte elevens mulighet for å undersøke sammenhengen mellom kropp og følelser for å utvikle en forståelse for hva kroppen har å fortelle.

Bevegelse er grunnleggende for alt liv. Blodet som pumper. Pusten som beveger brystet. Uten bevegelse er det ikke noe liv. Vi erkjenner at bevissthet og bevegelse henger sammen. Kroppsbevissthet er en vesentlig faktor for at eleven skal vekke til live og utfolde alle delene av seg selv.

Når et menneske tillater seg selv å komme frem med sine ulike uttrykk, rare lyder, merkelige former og sære bevegelser, så gir det samtidig andre rom til å komme frem med sine uttrykk. Det jeg tillater hos meg selv, det tillater jeg også hos andre. Vi ser hvordan elevene som gruppe kan støtte hverandres utfoldelse ved å dele av seg selv og vise frem perlene de har funnet på innsiden.

Elevenes familie og lokalsamfunn er en del av elevens gruppe. Vi ønsker å skape et sted der alle får utfolde seg, der foreldre, naboer og andre ressurspersoner er velkomne for å bidra med sin kunnskap. På samme måte vil elevene gjøre prosjektarbeid og dele av seg selv i lokalmiljøet.